Nowy Rok to dla większości osób czas podsumowań i planowania zmian. Ważne, aby nie porzucić swoich planów w pierwszym tygodniu stycznia, a wytrwale w nich trwać. Postanowienia noworoczne mają wielką siłę i mogą przełożyć się na lepsze życie. Nowy Rok daje nam nieco wolności, poczucie „czystej karty”. Wykorzystajmy ten czas, aby zmienić coś w sobie i swoim otoczeniu lub pielęgnujmy to, co już mamy. Od razu zaznaczam, że żaden ze mnie mistrz organizacji. Zbieram w tym wpisie wszystko co już wiem i powoli wcielam plany w życie. Mam nadzieję, że zainspiruję Was swoimi postanowieniami i może któreś z nich wykorzystacie. Na końcu wpisu kilka gadżetów, które przydadzą się w każdym biurze. Zobaczcie koniecznie!

Ubiegły rok minął mi pod znakiem pracy i rozwoju osobistego. Jako zaledwie 24-letnia kobieta posiadam już roczne doświadczenie w zawodzie inżyniera. Jestem z tego bardzo dumna, bo mało kto w moim wieku może się tym pochwalić. Trafiłam do dobrej firmy, skąd wyniosłam sporo cennego doświadczenia. Niestety ucierpiała na tym moja Rodzina, Przyjaciele, moje zdrowie, no i blog, który przecież sprawiał mi tyle radości. Ciężko łączyć pracę, zaoczne studia magisterskie na politechnice i zainteresowania. Na koniec roku spojrzałam wstecz i już wiem co jest dla mnie ważne. W 2017 chcę żyć w zgodzie ze sobą i  skupić się na tym, co jest dla mnie ważne. Życie jest tu i teraz, nie możemy go przegapić.

Plan na 2017 zakłada pracę nad organizacją własnego czasu. Jest to dla mnie wyzwanie, bo póki co, prokrastynacja to moje drugie imię. Przydadzą się rady Oli Budzyńskiej (Pani Swojego Czasu), która już niejednej kobiecie pomogła się zorganizować. Czas poświęcać będę rzeczom dla mnie ważnym. Postanowiłam rozwinąć bloga, bo jego rozwój daje mi radość i satysfakcję. Kolejnym celem jest zapanowanie nad domowym budżetem. W tym przypadku na pewno wykorzystam porady z bloga Michała Szafrańskiego (jakoszczędzaćpieniądze.pl). Szczególnie spodobał mi się świetnie przygotowany arkusz z budżetem na 2017. Postaram się go okiełznać i może w ten sposób zacznę panować nad swoimi wydatkami.

Postanowiłam też oczyścić przestrzeń wokół siebie. Pozbywam się niepotrzebnych rzeczy zagracających moje otoczenie. Zaczęło się od porządkowania dokumentów i notatek ze studiów. Kolejny krok to ubrania. Wiele z nich jest w świetnym stanie i będę szukała im nowych właścicieli. Jeśli macie ochotę, zajrzyjcie na mój profil na vinted, może akurat coś Was zainteresuje 🙂


Jakich narzędzi używam do planowania czasu?

 

  • listy „to do” – mój absolutnie najlepszy sposób na ogarnięcie tego, co mam zrobić w ciągu dnia. Wypisuję zadania, a kiedy je wykonam, w kwadraciku stawiam ptaszka. Lista pozwala mi na kontrolę postępów w projektach i dobre zaplanowanie czasu. Używam ich wszędzie – w pracy, podczas sprzątania mieszkania czy przy pisaniu pracy magisterskiej. To najlepszy sposób, żeby o niczym nie zapomnieć. Listy „to-do” robię zazwyczaj na kartce lub po prostu w planerze, aby móc do nich wrócić. Są do tego także aplikacje mobilne, ale te nie zdały u mnie egzaminu. Poniżej wkleję Wam szablon ciekawej listy o wydruku, z której mam zamiar korzystać w 2017.
  • planer dzienny/tygodniowy lub miesięczny – używam kalendarza książkowego w rozmiarze A5 z podziałem na dni tygodnia. Wpisuje tam spotkania, służy mi również jako podręczny notatnik, który mam zawsze przy sobie.
  • kalendarz – używam aplikacji Google Calendar dostępnej na wszystkich urządzeniach. Dzięki synchronizacji mam do niego dostęp na komputerze, telefonie i tablecie. Zapisuje tam ważne terminy, spotkania i wydarzenia, o których nie powinnam zapomnieć.

 

Jak się zorganizować? Od czego zacząć?

  1. Zapisuj wszystko, dzięki temu żadna myśl Ci nie ucieknie. Czasami w natłoku zajęć, można zapomnieć o czymś ważnym. Dlatego warto mieć w podorędziu długopis i kartkę papieru (lub sam długopis i własną rękę). Zapisana myśl nie ucieknie tak szybko.
  2. Większe zadania rozpisuj na mniejsze kroki, to da Ci poczucie przybliżania się do celu i będziesz mniej przytłoczona zbliżającym się deadlinem
  3. Zachowaj porządek w miejscu pracy – pudełka, organizery, przegródki, teczki
  4. Zrób porządek w skrzynce mailowej – wiem, to żmudna i nieprzyjemna robota. Jednak warto poświęcić na to trochę czas raz i rozprawić się z niepożądaną pocztą. Polecam zrezygnować z subskrypcji sklepów, z których nie zamawiasz od 3 lat, oraz babskich portali, których artykułów i tak nie masz ochoty czytać (good for you!). Warto zaprowadzić w skrzynce odbiorczej zasadę „inbox zero”, czyli nie zostawiać w niej nieprzeczytanych wiadomości. Niechciane od razu usuwamy, a na ważne odpisujemy.
  5. Odkładaj rzeczy na miejsce – to ułatwi Ci późniejsze sprzątanie, a niepotrzebne rzeczy na biurku nie będą odciągały Twojej uwagi.

 

Planowanie z głową, kluczem do sukcesu – jak zrobić to dobrze? 

  1. Codziennie rano lub poprzedniego dnia wieczorem spisuj swoje zadania. To pozwoli dobrze zaplanować Ci swój czas pracy, a także relaks.
  2. Jeśli planujesz dzień co do godziny (tak zorganizowana nie będę prawdopodobnie nigdy..), pamiętaj aby zostawiać mały margines czasowy między zadaniami – zabezpieczenie na wypadek małej awarii lub gdy przyjdzie Ci stać w korkach w drodze na spotkanie.
  3. Wyznacz sobie priorytety każdego dnia – zaczynaj realizację od najważniejszych zadań, mniej istotne lub z dalszym deadlinem zacznij dopiero po skończeniu tych pierwszych
  4. Rób jedną rzecz jednocześnie i poświęć jej swoją uwagę w 100%
  5. Wyeliminuj „rozpraszacze”, czyli wszystko to, co odciąga Twoją uwagę od pracy – smartfon, radio, nieposkładane ubrania, głosy za oknem? Myślę, że doskonale wiesz o czym mówię.
  6. Oddeleguj część zadań – pamiętaj, nie wszystkim musisz zająć się osobiście. W sprzątaniu mogą pomóc Ci domownicy, a Ty w tym czasie skończysz ważny projekt.

 

Zalety spisywania list „to do” 

  • lepsza organizacja czasu
  • rozładowanie stresu
  • wprowadzenie porządku
  • motywacja
  • ustalanie priorytetów
  • konsekwencja
  • wytworzenie poczucia produktywności i odpowiedzialności

 


Kilka gadżetów, które będą pomocne w organizacji domowego biura

Wybrałam dla Was kilka gadżetów do domowego biura, które pomogą w lepszej organizacji czasu. Linki pochodzą z Ceneo, a nie z konkretnych sklepów, dzięki czemu będziecie mogli porównać sobie ceny i wybrać najlepsze okazje 🙂

1. Tablice

Nieważne na którą się zdecydujesz, na pewno pomoże Ci w lepszej organizacji notatek. Ja wyciągnęłam zza szafy swoją starą tablicę korkową z czasów liceum i pomalowałam ją złotą farbą w sprayu – efekt jest rewelacyjny! Polecam takie eksperymenty 🙂

Linki do produktów: planer magnetyczny // clipboard magnetyczny // tablica suchościeralna // tablica w ramie // tablica korkowa //

2. Metalowe kosze na śmieci

Warto mieć pod biurkiem kosz na śmieci. Unikniemy walających się po blacie papierków, nieaktualnych notatek i nie będziemy tracić czasu na wycieczki do kosza w kuchni. Kosz może być stylowym dodatkiem. Ostatnio bardzo modne są metalowe, najlepiej w kolorze różowego złota. Wybrałam wersje bardziej ekonomiczne, ale pamiętajcie, że jest farba w sprayu!

Linki do produktów: srebrny kosz // czarny kosz // złoty koszyk //

3.Przechowywanie dokumentów

Kiedy się uczę lub pracuję nad projektem, moje biurko tonie w szkicach i notatkach. Najgorzej, kiedy jednocześnie pracuję nad kilkoma rzeczami i wszystko miesza się ze sobą. Utrudnia to pracę i tracę czas na ciągłe wertowanie papierów. Dlatego świetnym rozwiązaniem są wszelkiego rodzaju półeczki i pudełka na dokumenty. Każda karta ma swoje miejsce, a praca jest łatwiejsza.

pomarańczowe pudełko // turkusowe pudełko // białe pudełko // fioletowe pudełko // limonkowe pudełko z przegródkami // duże turkusowe pudełko // pastelowe segregatory // beżowe segregatory //
zielona półka na dokumenty // błękitny segregator // pudełko na dokumenty //

4. Organizery na biurko

Znacie to uczucie, kiedy przychodzi Wam do głowy myśl, którą musicie błyskawicznie zapisać, bo zaraz ucieknie, a w zasięgu ręki nie ma żadnego piszącego długopisu? Dramat! Aby uniknąć takich sytuacji, dobrze mieć na biurku organizer, gdzie wszystko będzie miało swoje miejsce – karteczki, długopisy i inne biurowe akcesoria. P.S. ten obrotowy wizytownik to moje biurowe marzenie!
 

czarny organizer na biurko // wizytownik obrotowy // klipsy // pojemnik na karteczki // przybornik metalowy // podstawka na dokumenty // nowoczesny organizer // stojak z szufladkami // organizer płaski // przybornik z wyposażeniem // organizer do korespondencji // pojemniczek okrągły //

5. Zegary – czas pod kontrolą

Niby szczęśliwi czasu nie liczą, ale jednak wolę mieć na niego oko 😉 A ładny zegar będzie dodatkowo świetną dekoracją pokoju. Jestem zakochana w tym białym ażurowy, jest przepiękny.

biały zegar ażurowy // metalowy zegar // zegar marmurkowy // kwiat lotosu srebrny // zegar drewniany // drewniany minimalistyczny //  złote duże cyfry // ażurowy drewniany // biały minimalistyczny //

………….
 
Usystematyzowanie wiedzy na temat organizacji zajęło mi wiele czasu. Musiałam zrozumieć, że naprawdę potrzebuję tych zmian. Ciągle wszystko odwlekałam. Z perspektywy czasu widzę, że nie ma na co czekać. Masz ochotę żyć życiem bardziej uporządkowanym? Zacznij dzisiaj! Nie czekaj do jutra, nowego miesiąca czy nowego roku. Każdy moment jest dobry, żeby coś zmienić. Jestem z siebie dumna, bo od ponad tygodnia wytrwale uzupełniam domowy budżet, a obowiązki spisuję na listach to-do. Ileż satysfakcji daje odhaczanie kolejnych zadań! Polecam każdemu 🙂
 
Podobał Wam się ten wpis? Chcielibyście więcej o podobnej tematyce? Używacie takich metod do organizowania swojego życia domowego lub zawodowego? Dajcie znać 🙂 
 
Miłego dnia!
Zorganizujmy się w Nowym Roku! – noworoczne postanowienia, urządzanie domowego biura, inspiracje
Oceń ten wpis

2 thoughts on “Zorganizujmy się w Nowym Roku! – noworoczne postanowienia, urządzanie domowego biura, inspiracje”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *